Strony

środa, 25 listopada 2015

Niewidzialna Wystawa

Hej!
Dzisiaj przychodzę do Was z postem, który od pewnego czasu był odwlekany, tak samo zresztą jak wizyta w tym szczególnym miejscu- Niewidzialnej Wystawie. Czasem zdarza się, że gdzieś jest nam nie po drodze, jednak ciągle pozostaje to miejsce z tyłu głowy. Tym bardziej cieszę się, że udało mi się dotrzeć do tego, jedynego w Polsce punktu. Wystawy tego typu znajdują się jeszcze w Pradze i w Budapeszcie. W tym poście nie spodziewajcie się zbyt wielu zdjęć. Tam za bardzo nie ma czego oglądać trzeba tego doświadczyć.



Teraz do rzezy, o co chodzi z tą wystawą i dlaczego warto się tam wybrać. Wystawa podzielona jest na dwie części: widzialną i niewidzialną.  Po całej wystawie oprowadzają nas osoby niewidome lub słabowidzące. Poruszamy się w grupkach 8 osobowych. Każda grupa ma swojego przewodnika. Zaczynamy od części widzialnej, która trwa mniej więcej 30 min., gdzie poznajemy przedmioty codziennego użytku z otoczenia osoby niewidomej. Co więcej, na ścianie wisi wielka tablica z alfabetem Braille. Obok znajduje się stolik z specjalną maszyną do pisania Braillem. Chętni mogą spróbować coś napisać, jednak to nie jest wcale takie proste jakby się mogło na pozór wydawać... 
Później pora na część niewidzialną i tu zaczyna się prawdziwa "zabawa". Miałam wizję, że po prostu będzie mnie pod ramię prowadzić osoba niewidoma, oczywiście będę mieć związane oczy i dostanę do ręki przedmiot, trzeba będzie go opisać i zgadnąć co to albo rozpoznać coś po zapachu... Jak się okazało było zupełnie inaczej.  Część niewidzialna również jest podzielona. Przedstawia ona sposób w jaki odbiera otoczenie osoba niewidoma, z jakimi przeciwnościami musi sobie radzić w różnych sytuacjach począwszy od mieszkania, poprzez wyjście na ulicę, pójście do sklepu, muzeum aż po las. Zostałam kompletnie zaskoczona przez to miejsce. Na początku gdy weszłam do niewidzialnej części bawiło mnie to, że nie potrafię się odnaleźć. Później poczułam gniew, to było naprawdę denerwujące zastanawiać się nad każdym swoim krokiem. W końcu to doświadczenie pomogło mi lepiej zrozumieć osoby niewidome. To było bardzo wartościowe przeżycie. Od czasu gdy opuściłam wystawę mam świadomość z czym borykają się na co dzień osoby niewidome. Myślę, że to jest główny powód dla którego warto to miejsce odwiedzić. Część niewidzialna trwa mniej więcej godzinę.

Myślę, że warto wspomnieć o tym, że ceny biletów różnią się w zależności od tego czy wybieramy się na wystawę w dzień powszedni czy też w weekend. Istnieje też możliwość zakupu biletów przez internet i ta opcja bardziej się opłaca, możemy wtedy zaoszczędzić 3zł na każdym bilecie. Info o cenach biletów znajdziecie tu: http://niewidzialna.pl/co-to-jest/ceny-biletow
Podsyłam również stronę internetową niewidzialnej wystawy, warto tam zajrzeć, ponieważ zawiera wiele istotnych informacji: http://niewidzialna.pl/

Polecam w ciemno,
J.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz